Stappenplan Klokhuishulp

Stap 1. Heeft u nog de beschikking over internet?

Heeft u nog internet of e-mail ga dan naar stap 2.
Heeft u geen werkend internet en kunt u ook niet e-mailen, ga dan naar stap 10.

Stap 2. Wel toegang tot internet?

Kijk eerst eens in de helpfile, zeker als het software betreft. De Help vindt u in de menubalk.
De helpfiles zijn in het algemeen zeer uitgebreid en bieden een schat aan informatie.
Biedt dit geen oplossing, ga dan naar stap 3.

Stap 3. Nog garantie?

Heeft u nog garantie, neem dan contact op met de betreffende Apple dealer of reseller.
Apple heeft een zeer uitgebreide garantie waar een hoop zaken onder vallen.
Vaak kan één telefoontje met een expert een hoop zoekwerk voorkomen.
Helpt dit niet, ga naar stap 4.

Stap 4. Ga naar Apple Support.

Kijk op de (Nederlandse) Apple website bij Support. Daar staan antwoorden op veelgestelde vragen.
Als u de Engelse taal machtig bent, dan is er nog een aanvulling mogelijk.
In de menubalk op de Apple Support website staat namelijk ook een item ‘Communities’.
Hier kunt u kiezen uit zeer vele Support Communities over alle hardware en software van Apple.
U kunt daar naar uw vraag zoeken en de antwoorden van anderen op dit probleem lezen.
Wilt u een nieuwe vraag stellen en/of reageren, dan dient u in te loggen met uw Apple-ID.
Brengt dit geen oplossing, ga dan naar stap 5.

Stap 5. Google uw probleem.

Google uw probleem op internet. Dit levert ongetwijfeld vele ‘hits’ op.
Vaak zit daar iets tussen dat u op weg helpt.
Als dit geen oplossing biedt, ga dan naar stap 6.

Stap 6. Zoek naar uw probleem op ons Forum.

Zoek naar uw probleem op ons Klokhuis Forum. Het Forum wordt dagelijks door honderden donateurs bezocht.
Het aardige van het Forum is dat wanneer een oplossing voor een probleem gevonden wordt,
anderen dit ook kunnen lezen en daarvan kunnen leren.
Het forum is opgedeeld rond verschillende thema’s. Wellicht staat uw probleem er ergens tussen.
Onder ‘Klokhuis Activiteiten’ staan uitgebreide antwoorden op alle vragen die ooit behandeld werden in
de ‘Kookshow’ sessies op onze Klokhuisdag. Dat biedt vaak een goede start.
Levert het Forum geen oplossing, ga dan (afhankelijk van uw haast) naar stap 7 of 8.

Stap 7. Stel uw vraag op ons Forum.

Als over uw specifieke probleem nog geen ‘draadje’ aanwezig is, stel dan zelf uw vraag op ons Forum.
En als u niet weet onder welk thema uw vraag past, kies dan – uiteraard – het forum  ‘Helpdesk’ om uw vraag te stellen.
In principe komt er snel een reactie, maar het perfecte antwoord kan op zich laten wachten.
Soms zijn er meerdere vraag-en-antwoord-berichtjes nodig om een probleem te lokaliseren en op te lossen.
Het Forum geeft over het algemeen door de verschillende deelnemers wel de meest uitgebreide antwoorden.
Als u uw vraag op het Forum heeft geplaatst, ga dan naar stap 8.

Stap 8. Bespreek uw probleem in de Klokhuis Chat.

Bezoek de Klokhuis Chat en controleer eerst of er ook anderen online zijn. Zo ja, stel dan uw vraag via de Chat,
en vermeld het uiteraard daarbij wanneer uw vraag ook op het Klokhuis Forum is gesteld.
Verwacht niet een instant reactie. De chat wordt regelmatig gemonitord, maar het kan enkele minuten duren
voordat er antwoord komt. Hou dan de chat open en kom zonodig later kijken wat voor reactie u kreeg.
Blijkt er niemand in de Chat aanwezig en is uw probleem urgent, ga dan naar stap 9.

Stap 9. Stel uw vraag via de Klokhuis Helpdesk.

Stel uw vraag via onze helpdesk. De vrijwilligers van de helpdesk gaan voor u aan de slag en
proberen uw vraag te beantwoorden. Hoewel er binnen Stichting Klokhuis zeer veel expertise is,
kan het toch gebeuren dat we niet zo snel antwoord weten op uw vraag.
Ook kan het zijn dat uw probleem wordt overgeheveld naar ons Forum om daar afgehandeld te worden.

Stap 10. Machine ‘dood’.

Is uw machine ‘dood’ of niet te gebruiken, of heeft u geen toegang tot internet of e-mail meer,
bel dan – maar alleen dan – onze telefonische helpdesk: (015) 2620059.

Plan B: Klokhuis hulp aan huis.

Als we er via bovenstaand 10-stappenplan niet uit komen, dan kan hulp aan huis uitkomst bieden.
Klokhuis hulp aan huis is (afgezien van reiskosten) gratis voor onze donateurs.
En omdat we een redelijk dicht netwerk van hulpdonateurs en vrijwilligers hebben,
zal hulp aan huis in de meeste gevallen tot de mogelijkheden behoren.

In voorkomende gevallen kunt u via het algemene e-mailadres of via de helpdesk vragen
of een vrijwilliger van Stichting Klokhuis of een van onze hulpdonateurs bij u langskomt.
Het eerste bezoek is – afgezien van eventuele reiskosten – gratis.

Wilt u daarna nog een vervolgafspraak maken, dan dient u dit onderling te regelen.
Een bescheiden financiële vergoeding behoort dan tot de mogelijkheden, maar is niet verplicht.
Immers Stichting Klokhuis hanteert de doelstelling: ‘voor donateurs, door donateurs…’.
Daar horen zeker geen commerciële tarieven bij.